Copyright

Články z tohoto blogu je povoleno sdílet a kopírovat pouze s uvedeným odkazem na zdroj.


úterý 12. srpna 2025

Mýtus o apartheidu

Fakta proti lživé pomluvě: Proč Izrael není státem apartheidu

V arzenálu moderní politické války proti Státu Izrael se jedno slovo stalo obzvláště silnou a toxickou zbraní: "apartheid". Toto obvinění, evokující obrazy rasové segregace v Jihoafrické republice, je záměrně používáno k delegitimizaci samotné existence židovského státu. Je to však obvinění, které se při konfrontaci s fakty a každodenní realitou izraelské společnosti hroutí jako domeček z karet.

Tento článek na základě ověřitelných skutečností ukáže, proč je tvrzení o izraelském apartheidu nejen lživé, ale představuje i cynické překroucení reality. Klíčem k pochopení je zásadní rozdíl mezi nerovností, která existuje v každé složité a konfliktem zatížené demokracii, a apartheidem, což je státem řízený systém úmyslné rasové nadvlády a segregace.

1. Pilíře demokracie: Plná politická a právní rovnost

Základním znakem apartheidu je absence politických a právních práv pro utlačovanou skupinu. V Izraeli je realita přesným opakem.

  • Plná občanská práva: Arabští občané, tvořící přes 20 % populace, jsou plnoprávnými občany. Mají právo volit a být voleni do všech politických funkcí, včetně parlamentu (Knesetu).

  • Arabové ve vládě a parlamentu: V Knesetu pravidelně zasedají poslanci arabských stran (Chadaš-Ta'al, Ra'am). V roce 2021 se arabská strana Ra'am dokonce stala klíčovou součástí vládní koalice, což je v režimu apartheidu nemyslitelné.

  • Rovnost před zákonem: Izraelský soudní systém je plně integrovaný. Nejsilnějším důkazem je případ, kdy byl bývalý izraelský prezident Moše Kacav odsouzen k trestu odnětí svobody senátem, v němž zasedal arabský soudce George Karra. Arabští soudci, včetně těch na Nejvyšším soudu (např. Salim Joubran), jsou běžnou součástí izraelské justice.

2. Společná společnost: Integrace v klíčových sektorech

Dalším znakem apartheidu je fyzická a profesní segregace. Izraelská společnost, ačkoliv má svá pnutí, je v praxi hluboce integrovaná.

  • Páteř zdravotnictví: Izraelské nemocnice a lékárny jsou modelem soužití. Přibližně 25 % všech lékařů, 27 % sester a téměř 50 % farmaceutů v Izraeli jsou Arabové. Během pandemie COVID-19 se toto partnerství stalo symbolem občanské solidarity.

  • Vrcholy byznysu a financí: Příběh Dr. Samer Haj-Yehia, který se jako izraelský Arab stal předsedou představenstva největší izraelské banky Bank Leumi, je důkazem, že profesní vzestup do nejvyšších pater je možný na základě schopností, nikoli etnického původu.

  • Akademická sféra a kultura: Univerzity, divadla a média jsou plné arabských profesorů, studentů, herců a novinářů, kteří svobodně tvoří a podílejí se na veřejném diskurzu.

3. Komplexnost bezpečnosti: Volba, nikoli vyloučení

Kritici často poukazují na absenci povinné vojenské služby pro Araby jako na důkaz nerovnosti. Realita je však složitější a ukazuje spíše na respekt ke specifické situaci menšiny než na její vyloučení.

  • Služba jako volba: Dveře do armády (IDF) a policie jsou Arabům otevřené. Mnozí, zejména z řad beduínské a křesťanské komunity, této možnosti dobrovolně využívají.

  • Časová výhoda, ne útisk: Absence povinné služby dává mnoha mladým Arabům časový náskok ve vzdělání a kariéře, což je opakem útlaku.

4. Stát, který napravuje, není stát apartheidu

Nejzásadnější argument proti lži o apartheidu spočívá v samotné definici tohoto zločinu: je to režim, který usiluje o udržování a posilování nadvlády jedné skupiny nad druhou. Izrael dělá pravý opak.

  • Uznání nerovností: Izraelské vlády a státní instituce samy identifikovaly historicky vzniklé socioekonomické mezery mezi židovským a arabským sektorem.

  • Masivní investice do nápravy: Vláda spustila několik pětiletých plánů v hodnotě desítek miliard šekelů. Tyto prostředky jsou cíleně investovány do arabských měst a vesnic – do školství, infrastruktury, bydlení a zaměstnanosti.

  • Afirmativní akce: Stát aktivně podporuje arabské studenty prostřednictvím programů "upřednostňujícího zacházení" (Haflaja Metakenet), které jim usnadňují přístup na univerzity.

Stát, který své vlastní nedostatky pojmenuje, přizná a investuje obrovské prostředky do jejich nápravy, je pravým opakem státu apartheidu.

Závěr: Složitá realita proti jednoduché lži

Izrael není dokonalá společnost. Nerovnosti zde existují, stejně jako v mnoha jiných demokraciích. Jsou však výsledkem komplexní směsi historického vývoje, kulturních priorit a především dekád trvajícího konfliktu, nikoli státní ideologie rasové nadřazenosti. Nazývat tuto složitou realitu slovem "apartheid" je cynické popření reality, urážka obětí skutečného apartheidu a nespravedlnost vůči milionům izraelských občanů, Židů i Arabů, kteří denně pracují, studují a žijí vedle sebe.


Dodatek pro demagogy: Apartheid vs. Vojenská Okupace

Obvinění Izraele z apartheidu se téměř výhradně opírá o záměrné směšování dvou naprosto odlišných právních kategorií: vnitřního uspořádání státu a režimu vojenské okupace.

Co je zločin apartheidu? Římský statut Mezinárodního trestního soudu ho definuje jako institucionalizovaný režim systematického útlaku a nadvlády jedné rasové skupiny nad druhou v rámci jednoho státu s cílem tento režim udržet.

Co je vojenská okupace? Je to dočasná situace upravená mezinárodním humanitárním právem, kdy jedna země získá kontrolu nad cizím územím v důsledku konfliktu. Okupační mocnost nemá povinnost udělit obyvatelům občanství a zákon předpokládá existenci dvojího právního systému (vojenského a místního).

Proč se zákon o apartheidu nevztahuje na Judeu a Samaří (Západní břeh)?

  1. Nejde o občany Izraele: Palestinci na Západním břehu nejsou občany Izraele.

  2. Existence palestinské samosprávy: Toto je nejdůležitější bod. Na základě Dohod z Osla byla vytvořena Palestinská autonomní správa (PA). Drtivá většina Palestinců žije pod vlastní civilní správou – mají vlastní ministerstva, policii, soudy a rozpočet. To je pravý opak jednotného systému nadvlády, který definuje apartheid.

  3. Dvojí právní systém je standard okupace: To, že izraelští osadníci podléhají izraelskému civilnímu právu, zatímco Palestinci místním zákonům a izraelským vojenským nařízením, není znakem apartheidu. Je to standardní důsledek režimu vojenské okupace.

Směšování těchto kategorií je buď hlubokým nepochopením mezinárodního práva, nebo jeho záměrným překrucováním.


Případ Gazy: Konec okupace a realita teroristického státu

Ještě pádnějším příkladem, který boří narativ o "apartheidu", je situace v Pásmu Gazy před útokem ze 7. října 2023.

V roce 2005 Izrael provedl jednostranné stažení z Gazy:

  • Bylo evakuováno všech 8 000 izraelských občanů.

  • Byla zlikvidována každá vojenská základna a stažen poslední voják.

Od srpna 2005 se na území Gazy nenacházel jediný izraelský voják ani občan. Gaza měla plnou kontrolu nad svým územím a pozemní hranici s Egyptem.

Argument, že Izrael nadále "okupoval" Gazu kontrolou hranic, je zavádějící:

  • Kontrola hranic není okupace: Každý suverénní stát má právo kontrolovat své hranice, zejména pokud čelí útokům.

  • Blokáda byla reakcí na teror: Bezpečnostní blokáda byla zavedena až v roce 2007 jako přímá reakce na to, že se moci v Gaze násilným pučem chopila teroristická organizace Hamás, jejímž cílem je zničení Izraele. Jednalo se o obranné opatření, nikoli akt okupace.

Tvrzení, že Izrael okupoval Gazu v momentě, kdy z ní Hamás provedl svůj barbarský útok, je tedy v přímém rozporu s fakty. Nejednalo se o okupované území, ale o de facto nezávislé území pod plnou vládou teroristické entity. 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Kanál

Sledujte nás a odebírejte novinky! 🔔

Nenechte si ujít žádný nový článek. Přidejte se k nám na vaší oblíbené platformě:


Oblíbené příspěvky